15 augusti 2019

PRESIDENTBESÖK I ÅR IGEN

Och så var det dags för presidentens årliga höstbesök på Åland. Ack vad tiderna har förändrats. Tidigare var det fiske och bastubad med pojkarna som gällde. Nu äter man lunch på Stallhagen, och så var den festen över.

Jag vet inte varför man nu för tiden hoppar över gäddfiske och bastubad, för vad jag vet är ingen av dessa företeelser förbjudna av EU. Ännu. Och med tanke på den samling kvinnfolk som numera styr Åland som örikets högsta toppar, så kan jag tro att det skulle vara ett nöje av klass, även för en president.

Och kanske man då även kommit tillrätta med knäckfrågan i självstyrelagen, det vill säga en skälig klumpsumma med tanke på Ålands ökade befolkning, och skattebärighet. För vad jag har hört så var det just vid bastubadet som sådana frågor löstes förr i tiden. Så därför: Återinför bastubad vid presidentbesök, så kanske vi även kan lösa den förargliga frågan om att vi inte får spela Lotto längre.

Vid statsbesök brukar man även vid presskonferensen, vid besökets beslut, informera om vilka viktiga frågor man löst, och tagit i hand på. Någon sådan info har vi vanliga ålänningar inte fått efter presidentbesöket, så nu hoppas jag bara att fisken var färsk och ölet gott på Stallhagen. Det verkar som om lunchen var det enda resultatet av presidentbesöket på Åland i augusti 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar