13 augusti 2019

HÅLL SKÄRGÅRDEN LEVANDE

Nu i valtider vaknar alla partier upp och förklarar att visst skall skärgården hållas levande, nu och i framtiden. Hur detta skall gå till råder det dock delade meningar om. Säkert skulle fler kunna tänka sig att bosätta sig i skärgården om bara lätt-tillgängligheten till Maxinge och Mariehamns kulturliv fanns. Det är krångligt att ta sig från Brändö eller Kökar till stan. Det går oftast åt en hel dag för en halvtimmes läkarbesök, och vill man besöka en teaterföreställning eller en konsert, så måste man ordna med övernattning, om man inte besitter en lägenhet i Mariehamn.

Att njuta av friheten och lugnet i skärgården har alltså sitt pris.

För att förenkla kommunikationerna kunde man till exempel ha reguljära helikopterturer morgon och kväll. Brändö-Sottunga-Kumlinge-Kökar-Mariehamn skulle sammanbindas och möjliggöra utnyttjande av arbetsplatser på fasta Åland, med ett boende i ytterskärgården. Kostnad? Ja, inte blir det billigt inte, men ingen har väl heller räknat på kostnaden, och ställt den mot vad en enklare färjetrafik med färre turer kostar?

Ett alternativ är också att skärgårdstrafiken bolagiseras, där skärgårdsborna själva får ta hand om bolaget, driften, turlistor, bokningssystem m.m. Landskapet betalar en del av kostnaden, men ett bolag ger också större möjligheter till inkomster. Tax-free försäljning? Turistbåtar, med alla bekvämligheter, som tar i land vid en massa små ångbåtsbryggor osv. Göta kanal och Hurtigrutten är ju praktexempel på att framgång kan nås med ganska enkla medel om intresse och engagemang finns. Här gäller bara att vara kreativ, och det är ju ålänningarna kända för att vara.

Tyvärr har dessa mina goda idéer inte funnit grogrund ännu, men skam den som ger sig......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar